Review: escape room Sherlocked

Dit artikel verscheen eerder in tijdschrift Computer Idee.

Het is een klassieke situatie in een adventure-spel uit de jaren tachtig en negentig: als hoofdrolspeler zit u opgesloten in een kamer en via allerlei puzzels moet u er zien uit te komen. Als u het rolgordijn omlaag doet, verschijnt er een cijfercode. Die heeft u nodig om een kist met cijferslot te openen. Daarin zit weer een verrekijker en als u daarmee uit het raam kijkt, ziet u op een muur geschreven dat de sleutel van de deur van de kamer onder de deurmat ligt. Inmiddels zijn er veel plekken waar u soortgelijke situaties in het echt kunt spelen in zogeheten escape rooms. Een van de laatste in Nederland is Sherlocked, onder de Beurs van Berlage in Amsterdam.

De ingang voor Sherlocked loopt via een zijdeur aan de stationszijde van de Beurs van Berlage. U wordt via een trap naar beneden geleid en achter een van de deuren wacht een van de medewerkers van Sherlocked u op. Die vertelt het verhaal van de Nederlandse architect Hendrik Petrus Berlage, die rond 1900 het naar hem vernoemde beursgebouw in het hart van Amsterdam ontwierp. De beroemde architect zou lid zijn geweest van een geheim genootschap, de Society of the Crossed Keys, dat enkele van ‘s werelds belangrijkste geheimen bewaart. Volgens het verhaal is onlangs in de kelders van het enorme pand een tot nog toe geheime werkkamer van Berlage ontdekt. De kamer bevindt zich nog in de staat zoals Berlage hem in 1934, het jaar dat hij overleed, achterliet. Met een groep van drie tot zes personen krijgt u toegang tot het kantoor en wordt u uitgedaagd om het geheim van de Society of the Crossed Keys te ontdekken. Eenmaal binnen gaat de deur achter u op slot en start het avontuur. U krijgt met uw groepsgenoten 67 minuten de tijd om weer uit de kamer te komen. Hoe? Op het houten bureau in het midden van de kamer ligt een briefje met een Engels gedicht: de eerste aanwijzing.

sherlocked-7

Voorgangers

De eerste real-life escape rooms verschenen zo’n tien jaar geleden in de Verenigde Staten en in Azië. De makers haalden hun inspiratie met name uit computerspelletjes, waarin de hoofdpersoon van het spel opgesloten zit in een ruimte. Door goed rond te kijken en slim na te denken kan hij de spullen in de kamer gebruiken om te ontsnappen. De makers van de levensechte escape rooms gebruiken dezelfde ingrediënten voor hun spel: puzzels, cryptische aanwijzingen, verborgen ruimtes en ongebruikelijke hulpmiddelen om verder te komen.

In de kelder

De Amsterdamse ontsnappingskamer is een idee van Tristan Hupe, Victor van Doorn en Micah Kessel. Wat de drie gemeen hebben, is dat ze een interesse hebben voor design en technologie. “Ongeveer tegelijkertijd bezocht Victor een escape game in Londen Tristan eentje in Zuid-Afrika. Ze waren zo enthousiast over het concept, dat ze het ook zelf wilden proberen”, vertelt Micah Kessel.

Toen de drie met hun idee aan de slag gingen, viel hun oog op de kelder onder de Beurs van Berlage. Er waren meer gegadigden om iets van de kelder te maken, maar uiteindelijk mocht Sherlocked de ruimte gaan inrichten. De kamer lijkt in alles op een kantoor dat begin vorige eeuw echt in gebruik is geweest, met een groot houten bureau, schilderijen aan de muur, enkele kasten en een oude grammofoonspeler. Pas als de bezoekende groep goed rond gaat kijken, wordt duidelijk dat er iets aan de hand is. Sommige lades en kasten zijn gesloten en er bevinden zich wat vreemd uitziende voorwerpen in de ruimte. Beginnend met het eerste briefje op het bureau van Berlage wordt de groep langs allerlei puzzels geleid. Sommige zijn eenvoudig, en enkele zijn ware raadsels waarvoor goed doorgedacht moet worden. Na het oplossen van een puzzel springt er ergens een lade open of krijgt de groep de sleutel om een toegang te krijgen tot een volgende puzzel. Bij vrijwel alle opgaven is samenwerking van groot belang. Zonder de hulp van andere groepsleden is het in sommige gevallen zelfs fysiek onmogelijk om verder te komen. En telkens komt de groep een stukje dichter bij het ontrafelen van het geheim van de kamer van Berlage.

sherlocked-6

Historisch onderzoek

Het ontwikkelen van de escape room van Sherlocked heeft enkele maanden in beslag genomen. Die tijd was nodig om de ingenieuze puzzels in elkaar te zetten. De drie makers hebben echter ook veel tijd en energie gestoken in het kloppend maken van het verhaal rond de kamer. Micah Kessel: “Alles in de kamer moet met elkaar in verband staan. Het is ons doel om een mysterie de wereld in te sturen. Bij een goede escape game, praat je achteraf nog uren over wat je hebt meegemaakt. Daarom hebben we veel historisch onderzoek gedaan en gepraat met mensen uit verschillende sectoren. We wilden dat het verhaal goed was.”

Kessel vindt dat hun escape room dan ook verder gaat dan de virtuele variant uit computerspellen. “Ik vind de vergelijking met computer games zoiets als het verschil tussen smeerkaas en een goede brie. We krijgen hier juist veel mensen die niets met gaming hebben.”

Met het verhaal van Sherlocked zit het wel goed. Als de deelnemers aan de escape game in Amsterdam een beetje enthousiast zijn om het geheim te ontrafelen, is de kans groot dat ze helemaal opgaan in het spel en alles in het werk zullen stellen om binnen de gestelde 67 minuten weer buiten te staan.

Hulplijn

Een gegeven bij escape rooms is dat alle puzzels moeten worden opgelost. Als de groep vast blijft zitten bij een raadsel, is het onmogelijk om alvast met het volgende aan de slag te gaan. Gelukkig staat er in de ruimte een telefoon, die gaat rinkelen als de groep dreigt niet verder te komen. Aan de andere kant van de lijn geeft een van de Sherlocked-medewerkers een hint om verder te komen. In de eerste maand dat Sherlocked is geopend, is er nog geen enkele groep in geslaagd om alle puzzels zelf op te lossen en zonder hulp van buiten te ontsnappen. Dat maakt de escape room ook tot een echte uitdaging en een aanrader voor teambuilding met collega’s of een gezellig uitstapje met vrienden.